28. 12. 2013

RECENZE: Anna krví oděná - Kendare Blake

"Takový obyčejný příběh o chlapci, co potká dívku, která zabíjí lidi..."

Anotace:
 

Cas Lowood zdědil vzácné poslání: zabíjí mrtvé.
Před ním to dělal jeho otec, dokud nebyl hrůzně zavražděn duchem, kterého měl zabít. Vyzbrojen otcovým tajemným a smrtícím athame, Cas cestuje po zemi se svou čarodějnickou matkou a kocourem, který větří duchy. Společně se vydávají po stopách legend a místního folklóru a snaží se držet krok s mrtvými zabijáky. Otravné věci jako budoucnost neřeší a přátele si drží od těla.
Když přijedou do nového města, aby našli ducha, jemuž místní říkají Anna krví oděná, nečeká Cas nic než obvyklou rutinu: nastěhovat se, vypátrat a zabít. Místo toho ale najde běsnící prokletou dívku, přízrak, s jakým se dosud nesetkal. Stále nosí šaty, které měla na sobě v den své brutální vraždy roku 1958. Tehdy byly bílé, ale teď jsou rudě potřísněné a kape z nich krev. Od své smrti Anna zabíjí každého, kdo se opováží vstoupit do jejího opuštěného viktoriánského domu, kterému kdysi říkala domov.
Avšak z nějakého důvodu Casův život ušetří.

Autor: Kendare Blake
V originále: 
Anna dressed in blood

Počet stran: 271
Rok vydání: 2013

Nakladatelství: Baronet
Pokračování : Dívka z nočních můr

První věta: Vlasy ulízané pomádou prozrazují, že je mrtvý - bez nadsázky.


Příběh:
Já jsem možná trochu divná, ale opravdu miluju strašidelné příběhy, konkrétně duchařiny a ještě líp, když je tam nějaká tajemná, záhadná vražda mladé krásné dívky, která má rozdvojenou osobnost, luxusní šaty a viktoriánský dům. No prostě, co víc si přát.
Nejvíc mě potěšilo, že autorka vsadila na akci už od začátku knihy, proto se nemusíte prodírat tolik zdlouhavým začátkem jako u jiných knih. To mám jakže moc ráda.
Příběhu asi není nic moc co vytknout, hlavního hrdinu Theseuse Cassia Lowooda si prostě musíte zamilovat, Annu snad ještě víc.
Akorát, že jsem čekala trochu jiný (možná epičtější) konec. Zloduch na konci ve mne neprobudil takový pocit hrůzy, jaký asi měl.

Obálka:
Je fantasticky povedená. Neprozrazuje příliš, ale hodí se ke knize. Nenaruší vám představu o Anně, jen ji podtrhne. Vím, že by to tak nemělo být, ale já se hrozně rozhoduju podle toho, jakou má kniha obálku a tahle mne prostě zaujala. Proto jsem chodila knihu do knihkupectví asi tak dva týdny okukovat, až jsem neodolala a nakonec si ji pořídila. Ačkoliv jsem moc netušila, co mě čeká. Možná mě jen mrzí, že pevné desky knihy nejsou stejně lesklé a barevné jako přebal. Protože ten by pak nebyl tolik potřeba. Ale to je spíš taková má úchylka, protože mi pak vadí, když mi kniha při čtení klouže ven z přebalu.
Moje Anna

Styl psaní:
Úplně nejdřív bych chtěla říct, že v poslední době se roztrhl pytel s dystopiemi psanými hlavně ich-formou z pohledu hlavní dívčí hrdinky, proto mi dělalo prvních pár stránek maličko problém, že tohle je psáno z pohledu kluka. Ale to je asi jen takový můj osobní postřeh, někomu to tak vůbec nemusí připadat.
Jinak je to klasicky spisovně, ačkoliv se autorka snaží dát najevo, že je Cas ještě mladý puberťák tím, že  samozřejmě nemluví jako slovník spisovné češtiny (angličtiny?). Což je jedině dobře!

Poznámka:
Dodala bych, že tahle duchařina je spíše pro mladší ročníky. Staršího čtenáře opravdu hororových knih to nemusí příliš nadchnout. Sice to není romantický horor pro mládež, ale je to rozhodně horor s prvky romantiky. S velkými prvky. A když se pak jak malé školačky těšíte na to, až se Cas znovu setká s Annou, tak si to asi užijete víc, než když čekáte jen na to, až tam zas budou lítat kusy těl.
Někde jsem četla, že Cas jako hlavní hrdina hodně vypráví o tom, co všechno dokázal, jaký je hrozný borec a ničeho se nebojí, ale ve finále si defacto nikdy neporadí sám a bez pomoci ostatních by nepřežil. S tím bohužel musím souhlasit, hlavně ze začátku mi jeho vychloubání lezlo na nervy, ale pak si na to zvyknete, že je prostě takový.

Shrnutí:
Kniha se rozhodně řadí mezi mé nejoblíbenější a určitě si ji přečtu znova. Koupě (asi 289 korun) tedy v žádném případě nelituji, kniha je neuvěřitelně čtivá, prosvištíte jí strašně rychle. Já ji během dne měla celou zbaštěnou, jak jsem hltala každou stránku. Duchařiny to je moje a když k tomu připočtete Annu, která je jako postava skvěle propracovaná - ačkoliv dosti rozporuplná, ale to ji jenom dodávalo na děsivosti, vznikne z toho velmi povedené dílko. A některé slabší povahy se budou i bát.


Klady:
+ hororové scény
+ vztah Anna - Cas
+ poutavě napsaný příběh

Zápory:
- vychloubání, arogance Case
- krátká kniha (zápor pro mě teda)

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 95%

2 komentáře:

  1. Už je mi to trapný - třetí komentář za den :D, ale máš skvěle napsanou recenzi a Annu bych si asi někdy koupila, kdyby ji k Vánocům nedostala moje kamarádka (shodou okolností taky Anna :D) a já doufám, že až to přečte, že mi to půjčí :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak, já jsem hrozně ráda za komentáře! :) Přeci jen na tomhle blogu spíše teprve začínám a moc ráda si přečtu názory ostatních.
      Jinak knihu vážně doporučuji, pokud se ti nebude líbit, tak máš povoleno mi přijet vynadat :D

      Vymazat

Děkuji všem za milé i nemilé komentáře. Za ty nemilé trochu méně.
Pokud zanecháte adresu svého blogu, určitě se přijdu podívat.